De eerste dagen...

24 mei 2017 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Nou, daar waren we weer. Het heeft even geduurd mede omdat de eerste paar dagen niet helemaal mee zaten. Na een lange vlucht via Reykjavik (jeetje wat is het dat duur. We wilden daar even ons avondeten kopen maar voor een pizza betaalde je 16 uur (!) Alleen een banaan kostte al 2 euro...dusss uiteindelijk een hotdog gekocht:)

Op Schiphol kwamen we trouwens een Amerikaans/Nederlandse vrouw tegen. Zij had 35 jaar n NL gewoon omdat haar man Nederlands is. Sinds een jaar wonen ze samen weer in Amerika. We raakten aan de praat en we vertelden wat we van pan waren. Ze gaf ons wat tips en vooral toen ze hoorde dat Tom bij de Navy zat ging ze los. Amerikanen zijn dol op military men. Daar staan zij namelijk hoog in het vaandel. Ze adviseerde Tom om met zijn defensiepas te zwaaien want: ' They bend over backwards, what the heck: you're in Amerika now!' Oké', Tom zijn eerste indruk van Amerika klopte, mooi dat hij het vond;-) Tijdens het inchecken gaf ze ons haar kaartje: ' Als jullie in de buurt zijn, kom gerust langs! You're welcome! Superaardig!

Bij de douane begon onze reis gelijk al goe. Jantyn werd er willekeurig uitgepikt voor een algemene controle (zucht). Ik werd even snel gescand om te zien of ik geen illegale dingen gebruikte;-) en mijn tas werd extra gecontroleerd. dit ging best snel. Op het vliegveld van Reykjavik werd ik er weer uitgepikt bij de douane. Wellicht omdat mijn paspoort onlangs verengd was? en en een nogal recente datum op stond? Of omdat ik er gewoon zo verdacht uitzag;-) Er zat een ontzettend aardig zonneschijntje bij de paspoortcontrole (not). Ze vroeg waar ik naar toen ging en daarna werd ik naar een kamertje geleid. Ik ws gelukkig niet de enige. Ik moest mijn schoenen uitdoen en  werd weer gecontroleerd op veroverde middelen. Handen, voeten en schoenen werden afgenomen en mijn tas werd uitvoerig gecontroleerd. Het was allemaal in orde, had niet anders verwacht, maar voelt toch altijd wat vervelend. Als klap op de vuurpijl moesten Tom en ik (met nog 200 anderen ongeveer) in de rij staan om extra gecontroleerd te worden. Weer willekeurig maar toch. Man achter de desk was erg aardig gelukkig maar ondanks dat voelt het toch wat vervelend. Er worden vingerafdrukken genomen, er wordt een irisscan gemaakt en er worden vragen gesteld (wat doe je voor werk, wat gaan jullie doen in Amerika enz). Viel allemaal mee en toen, eindelijk na 18 uur stoppen we in Los Angeles. Way een drukte bij het vliegveld Taxi's die af en aan reden, getoeter en geschreeuw. Complete gekte. Eindelijk waren we bij ons hotel aangekomen en we keken er naar uit om even lekker te kunne slapen. Helaas was het toen nog niet gedaan met onze pech want Tom zijn creditcard bleek niet te werken...er was iets misgegaan met de overschrijving en er stond daarom nog niks op...Zonder creditcard ben je echt niks in Amerika. et veel pijn en moeite konden we, na 1,5 uur, in onze kamer. Na een dikke borg te hebben betaald. Borg moesten we nog pinnen en zo liepen we om 0:00 's nachts in een of andere aftandse wijk met hoertjes en wietluchten. Tom besloot nog even uitgebreid foto's te maken van the hookerclub, waardoor en even naar ons geroepen werd dor een groepje gekeurde Amerikanen;) Toch hebben we ons nog geen moment onveilig gevoeld. De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Wat wel opvalt zijn de vele zwervers doe hier gewoon langs de weg leven. Ze zitten overal: bij de supermarkten, strand, oprit van de snelweg en gewoon op straat. Echt overal zetten ze hu tentje op, slepen ze met hun winkelwagentje met spullen rond of leven ze in hun auto. Zelf gezinnen. Echt heel naar om te zien.

We zijn de eerste dagen druk bezig geweest met het krijgen van een huurauto zonder creditcard en het boeken van een hotel. Zonder auto kun je hier niet veel kanten op dus zaterdag hebben we helaas niet veel kunnen doen. Zaterdagavond hadden we gelukkig een huurauto en zijn we naar West Hollywood gegaan, daar hadden we een airbnb geboekt. We kwamen in een fancy wijk terecht en hebben eerst wat een gegeten bij een Koreaans BBQ restaurant, daar konden we ons eigen vlees grillen op een soort van grillplaat. En ook Koreaanse Amerikanen doen niet aan kleine porties zijn we achter gekomen;-) Zie de foto's. Met ons buikje rond zijn we lekker gaan slapen. De volgende dag waren we al om 05:30 (!) klaarwakker. Daar er vroeg op uitgegaan naar het Griffith observatory. Na een hele klim steil omhoog (2,6 mile) in 30 graden, hadden we een prachtig uitzicht over Los Angeles en Hollywood. En ja, we hebben DE letter gezien. Ze waren echt mini maar ze stonden erg: HOLLYWOOD! Echt grappig om te beseffen dat je er echt bent. Daarna zijn we richting Hollywood boulevard gegaan. Uiteindelijk hebben we er alleen doorheen gereden. Het was zo immens druk en je keek er je ogen uit. Over de hele boulevard liggen de sterren (Hall of Fame) verspreid en tourbussen met gidsen rijden hier af en aan. We hebben eest besloten om naar The Grove te gaan. Dit is een dorpje oo zich in Hollywood met een hoog over de top/Disneyland gehalte. Erg leuk om te zien. Grote winkels met taart, snoep en ijs. Ook de foodmarket was hier met allerlei soorten streetfood, souveniers en fruit. Tom keek echt zij ogen uit. Hij zag allemaal producten en dingen die hij echt helemaal had voorgesteld bij Amerika en stond echt bij elk dingetje stil haha! Zie de foto's ;) The Navy wordt hier ook flink geroemd (Land of free because of the brave) Winkels en billboards hangen vol met dit soort uitspraken. To voelt zich hier erg gewaardeerd;-) Freedom!

Motelletje gevonden in Downey  en daar gegeten bij de Lazy Dog. Echt, wat zijn de serveersters hier overdreven vriendelijk. Ze stellen zich helemaal aan je voor en gaan uitgebreid een gesprek met je aan. Alles voor de fooi!

De volgende dag zijn we vertrokken naar Las Vegas (nadat ik een bikini gescoord had want die was ik vergeten;) Slimm! Wallmart en Target ook eindelijk bezocht. Het is precies zoals we ons voorgesteld hadden. Groot, groter, grootst en Amerikanen in karretjes:-)

We zijn wat langer dan gepland in LAs vegas omdat de campers uitverkocht blijken te zijn. Memorial day is komende maandag en veel Amerikanen zijn dan vrij, tevens begint dan ook het toeristenseizoen waardoor het nogal druk is..ook heel slim. We moeten dus nog even bekijken hoe we het doen. We slapen nu in een hotel met een gigantisch casino eronder. De burger king, Starbucks ed zitten hier ook. Binnen in het pand. Echt superweird. Gisteravond even ons eerste winst binnengesleept via de roulettetafel en vandaag gaan we de Hooverdam en Red Rock Canyon bezoeken.

Foto's plaats ik later. Kost even te veel tijd en dat hebben we niet zoveel:)

Amerikanen zijn  trouwens echt de geste mensen op aarde. Supervriendelijk maar raar. Uitbundig en overdreven maar wel heel sociaal. We zien hier van alles, rijke Amerikanen die hun money hier even goed openden, zwervers die staan te bedelen langs de snelweg en de casino's en beppe's achter te gokkasten met hun fancy muiltjes, petjes en bloemetjesblousjes. Er lag er gister zelfs 1 te slapen achter de gokkast...tsja.

Nou, probeer jullie op de hoogte te houden wanneer we wifi hebben!

Liefs Jantyn en Tom

1. Mem:
    25 mei 2017
    Allemaal indrukken...en dan maar iets later met de camper toeren
  2. José:
    27 mei 2017