De National Parcs (deel 1)

6 juni 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Alweer een tijd geleden dat we wat hebben geschreven. Ik had een heel verhaal bijna klaar toen Tom zijn laptop ermee besloot te stoppen. Daarom hierbij ons avontuur tot nu toe in een notendop.

Volgens mij was ik gebleven bij ons eerste natuurpark avontuur: Grand Canyon! Echt inmens groot. Zover je kunt kijken, zie je gebergte, diepe kloven en op sommige momenten ook de Colorado River. Het is echt een heel uitgestrekt gebied waarvan het echt apart is om te beseffen hoe dit ooit zo is ontstaan. Afhankelijk van de lichtinval, krijgen de bergen/rotsen verschillende kleuren. Heel mooi en bijzonder. We zijn nog een klein stuk naar beneden de canyon in gelopen. Overal adviseren ze veel water kee te nemen, een hoofddeksel op te doen en zonnebrand mee te nemen. Mensen onderschatten de wandelingen in de canyons vaak. Het wordt vaak zwaarder door de hoogteverschillen. Je moet vaak in de hitte (beneden is het nog warmer dan boven in de canyons) de rotsen op en af klauteren. Alle mooie view points gezien en natuurlijk de zonsondergang meegemaakt. Heel mooi. Daarna in de overvolle bus weer terug (wel heel gezellig, de buschauffeur grapte nog even om langs de mac te gaan: graag 100 hamburgers;-) En uiteindelijk op naar ons volgende slaapadres. Deze hadden we via airbnb gevonden. Het was echt in the middle of nowhere. De rit er naartoe was 1 groot avontuur;) Pikkedonker, onverharde weg en een riviertje waar we doorheen moesten rijden met ons supernieuwe huurauto (Amerika levert ook hierbij geen half werk) . Uiteindelijk kwamen we aan bij 1 of ander retreat/yofa centre waar wij in de kamer 'Fire' mochten verblijven. Er was een gezamenlijke keuken en zitruimte. Je kon buiten echt superrelaxed zitten. Omdat het dus in the middle of nowhere was, was er een supermooie sterrenhemel. Er zaten geen sloten op de deuren van de badkamers (knock first) vast in het teken van saamhorigheid;-) De verhuurder heette Puma en zag er erg spiritueel en alternatief uit (heel erg van het biologisch, ecologisch en basic leven) maar ze was erg gastvrij. Dat bleek de volgende dag wel. We waren een dagje in Sedona gebleven (supermooie omgeving), beetje gehiked (dat doen ze hier allemaal dus wij ook;) en gezwommen in de rivier. Verder bij een superleuk restaurantje geluncht ( gevonden in de Trotter:) waar we een tof uitzicht hadden op de bergen. ' s Avonds zijn we uit eten geweest om Tom zijn verjaardag vast in te luiden. Toen op zoek naar een slaapplek in de buurt Monument Valley. Het was alleen memorial weekend en echt alles zat vol. Er is ook weinig aanbod in die buurt en als er wat is dan zit het boven de 200 dollar(!) Toen Puma weer even ingeschakeld en die had nog wel plek in 'the barn' (soort van.schuirtje maar dan wel netjes) Dus wij, heel romantisch;), Tom zijn verjaardag gevierd met twee red velvet cakejes van de Wallmart (lekkerr:)

Volgende dag op naar Monument Valley, de grond van de indianen. Echt heel bijzonder hoe die 'monumenten' zo zijn ontstaan. Daarbij het rode zand, maakt het tot een supermooi geheel. Het was allemaal offroad en dit was best wel even spannend met ons autootje tussen de dikke 4x4 pick-ups. Maar het ging ons best gemakkelijk af:) Geslapen in het plaatsje Bluff waar we de dag hebben afgesloten in een jacuzzi onder de sterren. De volgende dag hebben we de mooie scenic route 'Valley of Gods' gereden. Een prachtige route, beetje een mini monument valley, die nog lekker onbekend is bij toeristen. Gelukkig wisten wij deze door fe Trotter. Daarna door naar Antelope Canyon. Eerst twee uren in de hitte gestaan bij Antelope canyon. Ivm memorial day was het superdruk. Slimm Jantyn en Tom. Maar ja, niet alles valt te plannen. Het was ook wel weer grappig. Alle gidsen die met water zaten te klooien en de verschillende mensen die je spreekt. Uiteindelijk was het het wachten meer dan waard. Antelope Canyon is echt supermooi. Bijna betoverend. Het is net een schilderij. De foto's hiervan staan op Tom zijn laptop dus die laat ik later zien...

We hebben trouwens besloten om gewoon met de auto verder te reizen in combi met motelletjes. Camper moet hier in het hoogseizoen maanden van tevoren gereserveerd worden, kwamen.we achter. Zitten voor en nadelen aan het reizen met een auto. Het is snel en behendig maar met een camper heb je altijd je slaapplek en keuken bij je. Aan de andere kant komen we nu wel op plekken waar we anders misschien niet waren gekomen.
Ontbijten.in de diners (love it), air bnb's en de leuke restaurantjes uit de trotter.
Elke keer weer hebben we een te groot oog en bestellen we een.eigen gerecht maar echt, die porties zijn zo groot. Je kunt ze beter delen. Gelukkig zijn ze hier helemaal van de doggieboxen, dit is echt compleet normaal. Net zoals het standaard gratis water geven en je drinken constant bij te vullen. Echt, niet gierig. Heel wat anders dan in NL;-)

Ik praat jullie later vij over Zion, Bryce, Death Valley, Sequia en Yosemite. Ja, we hebben al heel wat gedaan:)

Groetjes!!